Bieszczadzka Kolejka Leśna - historia pojazdu

Czas wolny

31-10-2020

Bieszczady są lokalizacją , którą doceniają głównie miłośnicy spacerów po górach oraz tamtejszej przyrody. Jest to niewątpliwie związane z ogromnymi walorami widokowymi oraz powietrzem, które w wyższych partiach gór jest bardzo rześkie. Ponadto Bieszczady to miejsce, w którym każdy turysta może dostąpić przejazdu zabytkową ciuchcią. Imponujący wiek, gdyż skończyła już 100 lat, tego środka transportu może stać się idealnym zwieńczeniem całodziennych górskich wędrówek. Każdemu przecież należ się odpoczynek w postaci przejażdżki zabytkowym środkiem transportu.

Bieszczadzka Kolejka Leśna - historia pojazdu

Bieszczadzka Kolejka Leśna

O popularności Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej najlepiej świadczy fakt, że w roku 2014 z przejażdżki nią skorzystało aż 102 tysięcy pasażerów. Był to absolutny rekord, do tej pory nie został pobity, choć wiele może się jeszcze wydarzyć. Warto wiedzieć, iż bieszczady kolejka porusza się na dwóch trasach: Majdan – Przysłup oraz Majdan – Balnica. W pierwszym wariancie podróż zajmuje nieco ponad godzinę, pokonuje się wówczas dystans 11 kilometrów. Decydując się na taki wariant mamy zapewnioną trasę widokową, ponieważ turyści mogą wówczas podziwiać najpiękniejsze szczyty. Należą do nich między innymi Duże i Małe Jasło, Połoniny, Łopiennik i Okrąglik. Druga trasa jest krótsza o 2 kilometry, zatem czas przejazdu wynosi do 45 minut, jednak to o wiele lepsza opcja. Choćby dlatego, że trasa prowadzi przez lokalizacje, do których dojazd samochodem jest niemożliwy. Osoby korzystające z kolejki w Bieszczadach mogą wybrać pomiędzy odkrytymi i zabudowanymi wagonami, a dojeżdżając na Majdan można zobaczyć jak kiedyś wyglądały bilety na przejazd kolejką, oraz ocenić ówczesne uniformy osób pracujących na kolei. Do zwiedzenia udostępniono także najstarszą szynę, która została wyprodukowana w 1882 roku, zachowała się jako jedna z niewielu.

Historia powstania Kolejki w Bieszczadach

Bieszczady kolejka to gratka dla fanów bogatych i barwnych historii z dawnymi pojazdami w tle. Początki kolejki datuje się na rok 1898, kiedy to była wykorzystywana jako środek transportu drewna. W tamtych czasach była najszybszym środkiem transportu, dlatego korzystali z niej również ludzie, jednak jeździli wówczas na znacznie dłuższych trasach, niż obecnie turyści. Z czasem kolejka została zastąpiona samochodami, a po drodze jej funkcjonowanie zakłócił wybuch wojny. Niewiele brakowało, a pojazd mógł całkowicie zniknąć, na szczęście wyrządzone szkody mogły zostać naprawione, choć niewielu w to wierzyło. Kolejka wąskotorowa w Bieszczadach kontynuowała przewożenie różnych materiałów do roku 1994, kiedy to wyłączono ją z eksploatacji na rzecz samochodów. Stwierdzono, że nowoczesny środek transportu jest o wiele bardziej ekonomiczny. Wyłączenie działania Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej nie spowodowało, że została zapomniana, zapobiegła temu Fundacja Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej. Dzięki konkretnym działaniom ze strony organizacji Bieszczady Kolejka może nadal sprawiać mnóstwo radości przybywającym w ten urokliwy zakątek turystom.

Podobne artykuły